Tekst

Galleriet #1

Spalter under vignetten "Galleriet" er viet sjakkbildet. Sjakk har berøringspunkter med mange kunstretninger, vi så for eksempel i forrige spalte en sterk vekselvirkning med poesi og litteratur. Visuelle uttrykksformer har også nydt godt av sjakkens mangfold, og spalter i denne serien vil i hovedsak revolvere tematisk rundt det gode sjakkbildet. Bildene kan være på mer kunstnerisk nivå, slik som dagens presentasjon, men kan kan like gjerne være snapshots av sjakkuriosa eller et treffende portrett for den saks skyld. Jeg ser for meg en mellomting av kunstgalleri og raritetskabinett. Ett bilde sier mer enn tusen ord sies det, og den som sier det har helt rett.

Bildet jeg presenterer i dag er av Nicolas Sphicas, som er en kjent egyptisk billedkunstner. Han har laget mange bilder med sjakkmotiver, og ga i 1994 ut portfolioen Retro-Shah med den enigmatiske undertittelen "A theory for the metaphysical dimension of painting and chess based on the space-time evolution of movement on the chessboard".

Dagens bilde er laget i 1996 og har den megetsigende tittelen Opening-Middle-Endgame. Ved første øyekast ser det ut som en rorschack-test i akvarell, men ved andre øyekast trer sjakkspillerne impresjonistisk frem for oss. Kunstkritikere og forståsegpåere med ordforråd større enn en engelsk kryssordløser kan sikkert lese en dyp eksistensialistisk og pseudopostmodernistisk symbiose ut av tittelen og motivet, men det er ikke det denne spalten handler om. Vi bare fastslår at det er et knakende flott bilde, og lar det tale for seg selv.


Kommentarer (0) Add Comment

Skriv kommentar
mindre tekstfelt | større tekstfelt
 
password
 

busy

Kontonummer SLSL

4202 45 99471